Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan:
Toestaan Eén keer toestaan Blokkeren

Terugkijken op samenwerkingen in 2020

Nou zullen we met z’n allen 2020 niet gauw vergeten, en ik zeker niet. Corona bracht beroering. Ook gooide ik persoonlijk het roer om en verhuisde van Drenthe naar mijn geboorteregio in Brabant, waar ik in allerlei tijdelijkheid en onzekerheid een begin van een nieuwe toekomst zocht. Een uitdaging, heet dat. En toch zeg ik, onverbeterlijke optimist, was het een goed jaar, met ook op werkgebied weer nieuwe ervaringen en kansen.

Voor mij staat werken voor leren, want dat doe ik graag. Daarom ben ik ook na mijn studie meteen freelancer geworden. Door steeds nieuwe opdrachten te werven, vaak wel via mijn inmiddels brede netwerk, kom ik steeds op nieuwe plekken terecht waar ik nieuwe onderwerpen en nieuwe vraagstukken (en uitdagingen) tegenkom. Net als nieuwe mensen. Zo blijf ik mijzelf ontwikkelen, verdiepen en verbinden. En als het niet voor een klant kan, dan verzin ik wel wat voor mijn eigen platform.

Lockdown-perspectief

  • SOCIAL VIDEO MAKEN * Tijdens de lockdown werden ook in mijn praktijk patsboem allerlei projecten op ‘hold’ gezet, opdrachtgevers hielden plots pas op de plaats. Dus dat bracht wat paniek in de tent. Om actief en in contact met de wereld te blijven, begon ik Achtertuin TV op mijn Instagram-kanaal. Wow, wat een heerlijke rollercoaster was dát. Uiteindelijk heb ik samen met mijn team en community dit jaar 45 afleveringen gemaakt. Ik weet niet of het me dat volgend jaar weer gaat lukken. Het is best tijdrovend en liefdewerk-oud-papier, dus dat wordt zoeken naar een invulling die gaat werken, misschien met een mediapartner of sponsor. Want het is een heel aanstekelijke, toegankelijke, laagdrempelige formule om televisie te maken mét kijkers.
45 afleveringen van Achtertuin TV verschenen op mijn IGTV-kanaal.
Idee: tuiniers uit het hele land geven via een korte video tips en rondleidingen vanuit hun eigen tuin aan andere tuiniers. Dat aan elkaar gemonteerd in een thema-aflevering van gemiddeld 7 minuten.
Veel mensen maakten voor het eerst video en vonden dat eng, maar ik zei: je hebt jarenlang televisiekijkervaring, dus je weet hoe het moet. Dat leverde informatieve, hilarische, ontroerende, adembenemende en innovatieve maar vooral zeer authentieke fragmenten op van ruim 80 Instagrammers.
Promo voor het dahliaboek in Trouw. We hebben sinds augustus veel media-aandacht gehad voor het boek en inmiddels gaat het in tweede druk, zowel de Nederlandstalige als Engelstalige editie.

Geleerd

  • VICTIMOLOGY en VIRTUEEL & AGILE WERKEN * Doordat Achtertuin TV werd opgemerkt, kreeg ik een telefoontje van Slachtofferhulp Nederland om voor hun nieuwe campagne 2 instructievideo’s voor een sociale-media-campagne te produceren. Ineens schreef ik scripts, was ik locaties aan het scouten en stylen en stond ik (met mondkapje op) acteurs te regisseren. Collega Floris Mulder monteerde alles flitsend aan elkaar. De filmpjes hebben goed gescoord, dus inmiddels doe ik meer werkzaamheden voor deze organisatie, en zo heb ik een nieuwe klant erbij gekregen. Niet in de groene hoek, wel in de sociale. Het is indrukwekkend te zien hoe deze organisatie opkomt voor de rechten van slachtoffers, ik leer er veel van. En wat ik ook leer van deze opdracht is: online overleggen met collega’s die ik nog nooit in het echt zag en agile werken.
  • KWEKEN OP HENNEP * Afgelopen zomer werd ik benaderd door de ondernemers achter Terrafibre Europe, een Nederlandse doorstart van een Canadees bedrijf. Zij importeren producten van hennepvezel, restanten uit de akkerbouwmatige hennepteelt in Canada. Die zijn gewild door telers van kweekplantjes, microgreens en superfoods, omdat ze helpen hun zaden zonder potgrond te ontkiemen. Hennep is een van de sterkste natuurlijke vezels en volledig biologisch afbreekbaar en composteerbaar. Het materiaal neemt meer dan 10 keer het eigen gewicht aan vloeistof op, dus als je er zaden op kweekt, krijgen ze het vocht dat ze nodig hebben. Ik ben enthousiast over de producten, teel nu voor het eerst van mijn leven ook kiemgroente en help Terrafibre Europe met hun contentmarketing tijdens hun marktintroductie.
Kiemgroente: strooi ze over je humus, soep, broodje gezond voor extra mineralen en vitaminen en een krokante bite.
  • ENERGIE-ARM KOKEN IN EEN BUIDEL * Ecostoof vroeg of ik van deze moderne variant van de hooikist ambassadeur wilde worden. Ik wil zo’n product dan altijd eerst proberen en kookte er naar volle tevredenheid kweeperen in. Als je via hun webshop zo’n buidel bestelt, gebruik dan de code verderland, want dan krijg je korting.
  • MEERGENERATIE-WONEN * Mijn vroegere makelaar uit Den Haag (via hem kocht en verkocht ik mijn eerste huis) is inmiddels projectontwikkelaar en bezig met een sociaal idee: gedateerde jarenvijftig-flats omturnen tot meergeneratie-woonconcepten. Ik hielp hem zijn verhaal daarover op papier te zetten en raakte zo zelf ook geïnteresseerd in een dergelijk concept. Wie weet waar dat toe leidt… ik ben zelf op zoek naar een huis en vind momenteel niet direct wat passends. Misschien bestaat er een mogelijkheid om zelf met anderen wat te ontwikkelen?
Kweeperen van de boom op De Kleine Aarde in Boxtel. In de moderne hooikist Ecostoof stoven ze langzaam gaar in zoet, gekruid kookvocht. Daarna lekker te serveren bij een kaasplankje.
  • OPENBAAR TUINIEREN * Door mijn verhuizing van een idyllische woonboerderij in Drenthe naar een tijdelijke bovenwoning in Brabant, lees: van 4500 m2 tuin naar een voordeurstoepje, moest ik als een dolle op zoek naar een nieuwe plek om te tuinieren, want een tuin is essentieel voor mijn werk. Mijn eerste toevluchtsoord vond ik op De Kleine Aarde in Boxtel, een plek die velen kennen als dé duurzame hub uit de jaren zeventig en tachtig. Inmiddels is het een eetbaar park in ontwikkeling. Ik begon daar met de aanleg van een avontuurlijke eetbare tuin, die ik Verderland noem. Het idee is dat dit een gastvrije plek zal zijn, waarvandaan ik laat zien welke eetbare vaste planten je in je tuin kunt zetten, zodat je dagelijks kunt proeven uit je tuin zonder per se te hoeven moestuinieren, want daar heeft niet iedereen de tijd, ruimte of energie voor. Verderland is dus bedoeld als inspiratiebron. Mijn idee is dat als je eet uit je tuin, je beter voor je planten zorgt en dus voor de natuur. Je krijgt spelender- en zorgenderwijs meer voeling met (natuur)tuinieren, zult minder gauw naar rigoureuze middelen grijpen en inzien hoe de kringloop werkt. Op Verderland werk ik o.a. samen met collega-pioniers, vrijwilligers, (biologische) kwekerijen Casper Verhoeven, Arborealis en Kwekerij van Houtum/Bio-Kultura, en met de Vughtse tuinontwerpster Sabine Sloothaak. De tuin is gebaseerd op mijn boek Iedereen kan avontuurlijk tuinieren dat ik schreef met natuurlijke-tuinontwerpster Nienke Plantinga en dat is gestoeld op de principes van de permacultuur. Update: inmiddels ben ik met Verderland verhuisd naar Tilburg.
  • WERKEN MET INTERNATIONALE STUDENTEN * In samenwerking met de Breda University of Applied Sciences doe ik met Verderland mee aan een project waarin studenten in een soort snelkookpanmethode een haalbaarheidsonderzoek doen. Hun onderwerp is Verderland. Het werken met Kamelia en Simona uit Bulgarije, Yuming uit China en Lo uit Amsterdam en hun andere manier van kijken door hun leeftijd en gevarieerde achtergrond en talenten, bracht mij nieuwe inzichten in het verhaal dat ik wil vertellen over eten uit de natuur en je tuin.
Ontmoet BUAS-Team ‘tiny globe house & tasty garden’: Kamelia, Simona, Yuming en Lo.
Goed in organiseren, programmeren en ontwerpen. Creatief, belangstellend, gedreven en supersympathiek.

Contentcreatie

  • TUINIEREN IS HOT, TRAVEL IS NOT * Vanwege de coronamaatregelen stortte een branche in waarin ik al 25 jaar werk: de toeristische sector. Een klassieke ondernemersles bleek waar: richt je pijlen nooit op slechts één domein. Wat een geluk dat ik ook grotendeels in de tuin- en natuurbranche werk, zoals voor verschillende redacties van tuin- en natuurbladen, de groene-boekenuitgeverijen Terra en KNNV, maar ook bedrijven als Gardena of bureaus die contentcreators koppelen aan bedrijven en merken, wat mooie samenwerkingen opleverde in de vorm van artikelen, fotografie, sociale content en blogs. Toch was er wel één toeristische bestemming die het supergoed deed, juist nu, en dat was Drenthe. Dus ik overnachtte in het tweede Tiny House on Wheels van Tralaluna (daar maakte ik mijn best bekeken Instagram-post van het jaar) en ik bedacht samen met Eline van Bloem en Oogst een bijdrage voor de adventscampagne van Marketing Drenthe.
Karien, de eigenares van de bezienswaardige Pluktuin Fleurabeille in Den Bosch.
  • 2 NIEUWE BOEKEN LANCEREN IN CORONATIJD + 1 TWEEDE DRUK VIEREN * De tuinbranche deed het dan wel goed, maar bijna geen énkel evenement ging door, en dat zijn nou juist de plekken om boeken te pluggen. Had ik net dit jaar twéé titels en een tweede druk te promoten zeg. Zat ik een winter lang te ploeteren aan Liefde voor Dahlia’s (i.s.m Marlies en Linda van FAM Flower Farm) en Maak je eigen jungle (i.s.m. biologen Anna Kemp en Kim Veenman) met het idee dat allemaal op Gardenista, Bingerden en de tuindagen van Singer Laren aan het grote publiek te showen. En te vieren dat Iedereen kan avontuurlijk tuinieren binnen 10 maanden aan de tweede druk toe was. Dat moest dus allemaal online. Gelukkig kon het dahliaboek wel coronaproof worden gelanceerd in de bonte bloemenvelden van FAM Flower Farm, en zelf stond ik met een kraam bij twee pluktuinen in Brabant: Pluktuin Mooy in Aarle-Rixtel en Fleurabeille in Den Bosch.
  • RADIO- EN TELEVISIEGAST * Achtertuin TV leverde me nog een klant op, te weten de EO, die op NPO 5 een zomers lunchprogramma vulde en daarvoor zochten ze iemand die een vlot tuinpraatje uit de mouw schudt. De dienstdoende redacteur benaderde me of ik een paar keer wilde ‘optreden’, uiteindelijk werden het vele afleveringen meer, want het beviel van beide kanten goed. Ruim 25 jaar geleden maakte ik voor het laatst radio bij Omroep Tilburg, dus dat was effetjes geleden en best spannend in het begin. Mijn tante Annelies van 79 bleek een trouwe luisteraar van het programma. Na elke uitzending gaf ze telefonisch feedback, wat me hielp met langzamer spreken, themagericht werken en rap en adequaat reageren op de soms onverwachte vragen van de radiohost. Ook trad ik samen met mede-natuurvrouw Marion Ooijevaar op in het televisieprogramma BuitenGewoon van Omroep Gelderland, in gesprek over het thema ‘plantzaad verzamelen’ met Harm Edens, tijdens de speciale festivalaflevering, helaas zonder publiek.
https://www.instagram.com/p/CHFYYgvDy2s/?utm_source=ig_web_copy_link
Omroep Gelderland zocht een Doe-Het-Zelf-item gerelateerd aan de natuur voor de festivalaflevering van het televisieprogramma BuitenGewoon.
Ik bedacht: plantenzaden verzamelen.
Met presentator Harm Edens over zaad praten, is uiteraard vragen om moeilijkheden 😉

PR voor de natuur

Mijn missie is mensen dichter bij de natuur brengen. Ik doe dat door erover te publiceren en met die publicaties mijn publiek te verwonderen, inspireren en informeren. Daarom werk ik graag mee als media mij benaderen mijn verhaal te doen. In feite verkondig ik overal het groene woord, want zelfs tijdens een afspraak bij de bank geef ik als een ware missionaris het bankpersoneel natuurtuintips, dus be aware als je mij uitnodigt, ik pak mijn podium 😉

Tof is het daarom om de Vlaamse blogprijs te winnen (waaruit voor 2021 een samenwerkingsproject is ontstaan), ik in Landleven en Libelle stond (wat tot nog meer leuks leidt) en nog andere media aandacht hadden voor mijn missie.

Een van de collages die ik elke zondagavond samenstel van 9 foto’s waarbij #spreadnaturelove is gebruikt. Ik kies daarvoor een thema op kleur en vorm, en de sfeer van dat moment.

Op mijn eigen platform tikte ‘mijn’ hashtag #spreadnaturelove op Instagram de 50.000 keer gebruikt aan! Dat betekent dat dus deze hashtag bij ruim vijftigduizend natuurfoto’s is geplaatst door Instagrammers. Doel van de hashtag: een community van natuurliefhebbers samenbrengen en volgers oog laten krijgen voor de schoonheid van de natuur. Vorig jaar vierde ik ‘de 25k’ samen met een groep Instagrammers i.s.m. Natuurmonumenten, dit jaar zat een get-together er niet in, dus dat doen we volgend jaar met de 75k of de 100k, we gaan het zien!

Aan de studie

Ondertussen schrijf ik deze winter weer door aan twee nieuwe titels voor de KNNV Uitgeverij, waarvan een samen met natuurjournalist Paul Q. de Vries. Er ligt een stapel naslagwerken hoger dan ik kan kijken op mijn bureau en ik heb ook alweer wat experts geïnterviewd. Een boek schrijven, is soms een hele studie doen. Ook ga ik echt weer wat verder ‘studeren’. In februari 2021 begin ik aan de jaaropleiding ‘Leven met planten’ bij kruidkundige Maaike Pfann.

Met Nienke in de Libelle Tuin en Zo, opgedoft door een heus beautyteam met visagist en styliste. Gefotografeerd in de tuinkas van Cruydt-Hoeck.

Cursus omgaan met teleurstellingen

2020 was zeker ook het jaar van de teleurstellingen, waarin van alles werd afgezegd, of dingen jammerlijk anders liepen dan gehoopt. Dat vergde een hoop omdenken, wat weer louterend kan zijn, vooral (ruim) achteraf bekeken.

De beurs Tuinidee 2020 was in februari voor mede-auteur Nienke en mij met onze Avontuurlijke Tuin nog een vrolijk succes met name op netwerkgebied. Ik bedacht voor editie 2021 een beursconcept in het kader van mijn boek Maak je eigen jungle, maar helaas gaat het evenement in 2021 niet door… Vanwege alle ongewisse coronamaatregelen heeft de organisatie op een gegeven moment besloten te stoppen met de voorbereidingen. Hopelijk lukt het in 2022 wel weer…

Voor 2021 ga ik door met mijn plannen en lopende zaken en broed ik op nieuwe projecten. Vorig jaar rond deze tijd had ik bijna niets van bovenstaande samenwerkingen kunnen voorspellen. Ik hoop wel van harte dat we elkaar volgend jaar weer vaker live kunnen ontmoeten, want dat vind ik het fijnst communiceren, échte mensen zien, horen en spreken. En dan samen wat moois voor elkaar krijgen.

Dit voorjaar deed ik mee met de Rijksstudio Design Award, een ontwerpwedstrijd waarvoor je elementen uit de Rijksmuseumcollectie verwerkt in een nieuw concept.
Ik maakte een van mijn flatlays met onderdelen uit oude prenten. Vond ‘m zelf érg mooi, maar… won er niets mee.

De foto boven deze blog is gemaakt door fotograaf Sietske de Vries voor het artikel in het blad Landleven. Je ziet mij werken aan een van mijn flatlays: natuurcollages.

9 Antwoorden op “Terugkijken op samenwerkingen in 2020”

  1. Dapper lieve Katja! Wens je sterkte en wijsheid. Je weet me te vinden. X
    (Heb met de feestdagen weer exemplaren van je jungle-boek cadeau gedaan en krijg zulke enthousiaste reacties.)

    1. Dankjewel Adrienne, wat tof dat ik een ambassadeur in Den Haag heb 😉 en dat je mijn boek cadeau doet, dat doet me ontzettend deugd! Tot gauw! x Katja

  2. WoW Katja wat een jaar. Respect voor wat je hebt neergezet en tof dat we weer samenwerken. 2021 here we come!

    1. Yes, superleuk Vero, zo komen we elkaar steeds weer tegen 😉

  3. Hartelijk dank voor de leuke filmpjes in 2020. Alle beste wensen voor 2021!

    1. Dankjewel Denise, insgelijks!

  4. Wat een rijk jaar Katja met super mooie nieuwe stappen en ontmoetingen! Jij hebt altijd weer nieuwe ideeën en je bent een kei in netwerken. Ik vond het erg leuk je live te ontmoeten en ben heel benieuwd wat je in 2021 allemaal gaat bedenken en beleven. Tot ziens!
    Marion

    1. Ha Marion, dankjewel! Nou ik ben ook zelf mega-nieuwsgierig naar wat er allemaal te beleven is en wat ik zelf allemaal ga bedenken. Heel leuk je reactie en tot gauw, online/offline 😉

Geef een reactie