Hoe dit vertaalbureau duurzaamheid actief communiceert met B Corp

GOED ONDERNEMERSCHAP * Steeds meer bedrijven zeggen bezig te zijn met het verduurzamen van hun organisatie. Om dit echt te toetsen is er B Corp. Fairlingo was het eerste vertaalbureau in Nederland dat dit certificaat verwierf. Ik interviewde oprichter Sam van Gentevoort over zijn beweegredenen. ”Wij willen als vertaalbureau een betekenisvolle bijdrage leveren.”

Vertaalbureau Fairlingo is een B Corp, een duurzame certificering. Dat betekent dat het bedrijf o.a. bezig is met welzijn van medewerkers en werkt voor duurzame merken als The Good Roll. Ik interviewde eigenaar Sam van Gentevoort (linksonder) over wat B Corp inhoudt.

Wat is een B Corp?

“In 2006 besloten drie vrienden in de Verenigde Staten om het bedrijfsleven te laten zien dat er meer is dan winst alleen. Met hun bedrijf B Lab hebben zij de B Corp-certificering ontwikkeld. Dat wordt uitgegeven aan bedrijven die voldoen aan hoge standaarden rondom hun sociale en duurzaamheidsprestaties, bedrijfsstructuur en mate van transparantie. Met de B Corp-status laten bedrijven zien dat ze commerciële doelen succesvol combineren met sociale en duurzame opgaven.

B Corp is inmiddels uitgegroeid tot een gemeenschap die streeft naar een wereldwijde cultuuromslag. Het idee is om het woord ‘succes’ in het bedrijf opnieuw een andere lading te geven, het gaat om een betekenisvolle en duurzame economie. Als vertaalbureau willen wij graag deel uitmaken van deze beweging.”

Vanuit welke motivatie hebben jullie (Fairlingo) daarvoor gekozen?

“Ik geloof dat organisaties meer impact kunnen maken als ze in harmonie zijn met hun omgeving en zichzelf. Klimaat, een groeiende ongelijkheid en individualisering zijn momenteel grote uitdagingen.

Wij willen laten zien dat je als bedrijf actief kunt bijdragen aan een betere leefwereld. Daarom zijn wij sinds 2021 B Corp. Daarbij worden we iedere drie jaar opnieuw beoordeeld, wat ons scherp houdt en helpt om waar nodig actie te ondernemen.”

Wat moet je er allemaal voor doen?

“Er zijn verschillende mogelijkheden om het certificaat te behalen, wat onder meer afhangt van de grootte en behaalde omzet van je organisatie.

De eerste stap is het behalen van de B Impact Assessment. Dit is een digitaal hulpmiddel voor het meten, beheren en verbeteren van de impact die je hebt als bedrijf op de omgeving, klanten, leveranciers, werknemers en aandeelhouders. Naast de impact worden er in het onderzoek ook vragen gesteld over de bedrijfsstructuur en de verantwoordingsplicht.

Als je minimaal 80 punten voor de B Impact Assessment behaalt kun je jouw aanvraag voor de certificering indienen. Daarop volgt een interview en uitvoerige controle door B Lab. Als dit goed verloopt, ontvang je de certificering.”

Wat brengt het jullie intern?

“Om bij te dragen aan onze missies en waarden gebruiken we 10% van onze winst voor een winstdeling onder het personeel en duurzaamheid. Die investeringen gaan naar interne en externe projecten, zoals onderzoeken en pilots voor een prettigere werkomgeving.

Het is dan ook zeer interessant om te zien hoe B Corp binnen onze organisatie leeft. Medewerkers kijken naar hun eigen vitaliteit en hun impact op de wereld. Van daar uit is bijvoorbeeld het idee ontstaan om een pilot voor een 6-urige werkdag te doen.

Meerdere onderzoeken tonen namelijk aan dat een kortere werkdag zowel bijdraagt aan het welzijn van de medewerker als aan het terugbrengen van de CO2-uitstoot. Uit een onderzoek van de Universiteit van Cambridge voor een 4-daagse werkweek blijkt dat maar liefst 39% van de werknemers zijn stressniveau zag dalen en dat het aantal mensen met een burn-out zelfs met 71% daalde. En uit een onderzoek van het Center for Economic and Policy Research kwam naar voren dat door minder te werken de CO2-uitstoot werd gehalveerd.

Wij hebben zelf vier weken getest met een 6-urige werkdag. Hoewel we enthousiast zijn over een kortere werkdag, blijkt dat het niet voor iedereen mogelijk was om dezelfde hoeveelheid werk te verrichten binnen een 6-urige werkdag. Het kon juist ook leiden tot meer stress, wat juist niet de bedoeling is. Daarom hebben we gezamenlijk besloten om eerst een 7-urige werkdag te hanteren en op basis daarvan op een later moment te kijken of dit mogelijk verder kan worden teruggebracht.”

Wat brengt het jullie qua uitstraling, marketing en verkoop?

“Laat ik vooropstellen dat de certificering voor ons niet tot doel heeft om betere financiële resultaten te behalen. Wij geven juist een korting van 5% op onze vertaaldiensten aan non-profitorganisaties en organisaties die aantoonbaar bijdragen aan maatschappelijke of ecologische verandering.

Een mooi voorbeeld is The Good Roll, een producent van duurzaam toiletpapier. Zij zijn naast Nederland actief in het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en een aantal Scandinavische landen. Wij helpen hen om hun boodschap in deze landen op de juiste manier te vertalen, zodat ook consumenten in deze landen op een duurzamere manier hun dagelijkse boodschap kunnen doen.”

Zou je andere bedrijven of organisaties ook aanraden B Corp te worden, en waarom?

“Zeker, want samen maken we het verschil. Met B Corp committeer je jouw organisatie aan tastbare duurzaamheidsdoelstellingen en kijk je verder dan alleen de winst die je maakt. Juist door je minder te richten op de financiële resultaten, presteert je organisatie beter.” 

Meer weten?

Bekijk de B Lab Global Site

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.