In de landbouw en het openbaar groen wordt veel geld uitgegeven aan het bestrijden van onkruiden. Maar tegelijkertijd zien we ook een andere beweging, die we gerust een onkruid-revolutie kunnen noemen. Opvallende initiatieven kijken op een heel andere manier naar onkruid. De Verse Trend is: onkruid beschouwen als stadsverfraaiing of hippe delicatesse.
Toen Ineke biologie studeerde, had ze het vak ‘onkruidkunde’. De kunst was om kiemplanten van tientallen onkruiden te leren herkennen. Achterliggende gedachte was: onkruiden zijn niet gewenst. En hoe eerder je ze herkent, des te eerder kun je er wat aan doen.
Maar inmiddels is er een beweging op gang gekomen die onkruid omarmt.
We laten 3 initiatieven zien die deze trend illustreren.
1. Onkruid is gewenst
Waarom zou je planten die een geschikte plek uitzoeken om te groeien willen verdelgen? En vervolgens weer veel geld uitgeven aan het aanplanten van ‘gewenst’ groen.
Volgens Gewildgroei is het tijd voor een plantsoenrevolutie. Door een speciale tegel te gebruiken krijgen planten een kans spontaan te groeien. Deze Living Pavement tegel laat ook water door. Dat helpt weer bij het voorkomen van regenwateroverlast. Maar bovenal wordt de straat fleuriger en groener.
Als je ambassadeur wordt van Gewildgroei, krijg je zo’n bijzondere tegel. Wil je het wat grootser aanpakken en meer tegels bestellen, dan kan dat ook. Gewildgroei kan je helpen bij een crowdfundcampagne om je eigen buurtactie te starten.
2. Boter van onkruid
Van de Koe maakt van onkruiden een delicatesse in haar biologische Onkruidenboter .
Deze start-up werkt samen met de biologische boeren van het Amstelland, die zuivelproductie combineren met natuur. De droom van Van de Koe is graslanden met koeien én weidevogels, in plaats van groene biljart lakens. Weilanden vol kruiden trekken insecten aan en bieden weidevogels plek om te broeden. Door samenwerking met Van de Koe wordt het voor boeren financieel aantrekkelijker om graslanden meer natuurlijk te beheren. In de boter zitten alledaagse onkruiden als Hondsdraf en Veldzuring.
De boter is te koop bij een aantal winkels in Amsterdam, en staat ook bij een aantal restaurants op het menu.
3. Onkruid is wat waard
De initiatiefnemers van de Onkruidenier vertellen bijzondere verhalen over de waarde van (on)kruiden.
Vanaf mei start De Onkruidenier met de allereerste supermarkt in de open lucht op het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord. Buurtsuper de Onkruidenier is géén traditionele buurtwinkel met producten, caissières en bonuskaarten, maar een collectieve zoektocht naar een nieuwe relatie tussen stadsmensen en stadsplanten in onze eigen leefomgeving. In de periode mei – september organiseert de Onkruidenier een reeks inspirerende landschapsexpedities in Amsterdam Noord en een serie workshops en presentaties van verschillende experts. Je leert hoe je zelfgeplukte kruiden en planten kunt verwerken tot levensmiddelen die je anders ‘gewoon’ in de supermarkt zou kopen.
What’s new op het gebied van onkruid?
Gewildgroei, Onkruidenboter en Onkruidenier, het zijn initiatieven die ons met een heel andere bril laten kijken naar spontane vegetatie. Ze laten zien dat die zogenaamde onkruiden lekker en mooi zijn en gratis voorhanden. En ook aanleiding voor nieuwe producten, die bijvoorbeeld ecologisch beheer makkelijker maken.
Dus niks onkruid! Gemeenten, boeren en bedrijven: werk samen met deze groene pioniers. Dan help je de biodiversiteit en wordt het buiten een stuk mooier.
Over de blogserie Verse Trends
Verse Trends is een blogserie op DailyGreenspiration.nl van Ineke van Zanten en Rinske van Noortwijk van GreenWish. Lees hier het interview met deze twee groene trendwatchers.
[…] 1e Verse Trend: onkruid is hip! […]